کرج | مدیر بهزیستی کرج در برنامه رادیویی البرز،خدمات ارائه شده به نابینایان را تشریح کرد

روز سه شنبه بیست و چهارم مهرماه "فرهاد پادری ثانی" مدیر بهزیستی شهرستان کرج در محل‌ رادیو البرز حضور بهم رساند و به مناسبت روز جهانی نابینایان در برنامه "رهیافت" پاسخگوی سؤالات شهروندان محترم روشندل بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛مدیر بهزیستی شهرستان کرج در برنامه زنده رادیویی صدا و سیمای مرکز استان البرز گفت:سازمان بهزیستی بر اساس اهداف و شرح وظایف خود همواره در تلاش است تا با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت های این افراد،فرآیند خدمت رسانی به افراد نابینا و کم بینا را طبق نیازهای روز آنان گسترش داده و به سهم خود زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی این افراد را در عرصه های مختلف فراهم سازد.

وی خدمات ارائه شده به نابینایان را تشریح کرد و گفت:سال گذشته ۱۰۵ هزار و ۱۶۲ کودک تحت غربالگری بینایی قرار گرفتند.

"ثانی" افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ۳۳ هزار کودک در اجرای طرح بینایی سنجی غربالگری شدند که جهت پیشگیری از اختلالات بینایی توجه به آمبلیوپی به عنوان یکی از اولویتهای برنامه های پیشگیری مورد توجه خاص میباشد.

بیماری تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یکطرفه و گاه دوطرفه است که پس از رفع هر گونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان باقی میماند که بهترین سن برای تشخیص و درمان این بیماری قبل از پنج سالگی است.

وی ادامه داد: طی اجرای این برنامه با انجام غربالگری بینایی، اختلالات بینایی کودکان مشخص میشود و مداخلات لازم درمانی و کمک هزینه های درمانی برای افراد بی بضاعت توسط بهزیستی انجام میشود.

"فرهاد پادری ثانی" مدیر بهزیستی شهرستان کرج اظهار داشت: در استان البرز حدود ۳۵ هزار نفر فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی البرز هستند که از این تعداد سه هزار و ۶۷۲ نفر را افراد کم بینا و نابینا تشکیل میدهند این افراد خدماتی همچون هزینه صددرصدی دانشجویی و دانش آموزی،مستمری ماهانه، اعطاء وامهای اشتغالزایی و خوداشتغالی تهیه کامپیوتر مخصوص نابینایان کمک هزینه تهیه مسکن و هزینه درمان و سایر خدمات درمانی و لوازم توانبخشی از سوی بهزیستی دریافت میکنند.

وی از تأیید صلاحیت افراد تحت پوشش جهت معافیت معافیت سربازی فرزندی که پدر یا مادر نابینا دارد،معافیت مالیاتی والدین شاغلی که فرزند نابینا دارند، انشعابات رایگان،آب گاز و برق و هزینه مناسب سازی محیط زندگی به عنوان بخش دیگری از خدمات بهزیستی به این افراد نام برد.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای خرید ۳۰ دستگاه (مگنی فایر بزرگ نمای دیجیتال) و مبلغ ۳ میلیارد ریال برای خرید ۷۰ دستگاه ضبط کننده صوتی هزینه شده است.

مدیر بهزیستی شهرستان کرج افزود: ایجاد بستری مناسب برای یادگیری مناسب سازی اماکن و معابر عمومی شکوفا کردن تواناییها، استقلال فرد در تحصیل،کار و پژوهش و سرانجام مشارکت روشندلان در پیشرفت کشور اهداف بلندی هستند که برای این عزیزان متصور هستیم.

ثانی در ادامه گفت:برای اولین بار طی سالهای گذشته پشت نوبت مستمری دیگه نداریم و طی یک سال گذشته صفر شده است.

فرهاد پادری ثانی اضافه کرد:در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارتها و تجارب خود، به ظرفیتهای لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته اند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که فرصتهای شغلی مورد نظر آنها در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاهها از بین میرود.
"ثانی" در خاتمه گفت: سازمان بهزیستی به عنوان متولّی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود جهت رایزنی با دستگاههای اجرایی و نهادهای نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان را به عمل میآورد اما بدون شک عزم ملّی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمام بخشهای جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید و قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

کد خبر 119923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد